De wereld van de digitale marketing verandert ontzettend snel. Het kan dan ook lastig zijn om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen. Ik geef jou daarom graag een overzicht van de belangrijkste huidige trends!

Klantgedreven en gepersonaliseerde content
Het blijft belangrijk dat je bij je contentcreatie rekening houdt met je doelgroep, zodat je content je ideale klant op de juiste manier raakt. Heb je als ondernemer een goed zicht op wie je doelgroep is en wat je doelgroep uniek maakt? Dan pluk je hier sowieso de vruchten van! Inzichten verwerven over je doelgroep doe je door gebruik te maken van bevragingen op sociale media en reviews te verzamelen, maar ook door data te analyseren met tools als Google Analytics.
Storytelling
We leven in een tijdperk van ‘conscious consumerism’, wat betekent dat consumenten meer dan ooit transparantie verwachten van ons als ondernemer. De principes van storytelling toepassen kan hierbij helpen, want dankzij storytelling voelt de boodschap die je brengt eerlijker en authentieker aan voor je klant. Je dompelt jouw (potentiële) klanten onder in een wereld die jouw merkwaarden, stem en stijl op de voorgrond plaatst.
Deelbare assets
Deelbare assets zijn een vorm van content waarmee je naamsbekendheid genereert via digitale public relations, backlinks en sociale betrokkenheid. Dit klinkt zeer ingewikkeld, maar het principe is dat gelukkig niet! Deelbare assets zijn bijvoorbeeld infographics, enquêtes, video’s of zelfs rapporten die je kan downloaden op je website of deelbaar zijn op sociale media. Het is een handige manier om SEO-versterkende backlinks te genereren, autoriteit in jouw vakgebied op te bouwen en leads te genereren.
Influencers
Influencer marketing kende een sterke groei tussen 2019 en 2021. Logisch, want we vertrouwen nu eenmaal gemakkelijker mensen dan merken. Wanneer je ziet dat een van je favoriete influencers een product gebruikt, is de kans veel groter dat je zal overgaan tot een aankoop. Het is dan ook heel slim om als merk aan influencer marketing te doen als onderdeel van je strategie.
Social e-commerce
Zoals het woord al doet vermoeden is social e-commerce de samensmelting van e-commerce en sociale media. Het doelt op de mogelijkheid om producten aan te kopen binnen een socialemediaplatform zoals Instagram. De pandemie zorgde voor een explosieve groei van online winkelen en dat versnelde de opkomst van dit fenomeen. Waar ondernemers sociale media vroeger enkel gebruikten als een middel om klanten naar hun website te lokken, wordt het nu ook ingezet als verkoopkanaal op zich. Gepaard met een goede contentstrategie levert dit veelbelovende resultaten op.
Digitale toegankelijkheid
Het internet is ondertussen zo’n essentiële bron van informatie geworden, dat websites voor iedereen toegankelijk zouden moeten zijn. Voor mensen met een beperking is dat soms minder evident, denk maar aan slechtzienden of slechthorenden. Daarom is het cruciaal dat je je website optimaliseert zodat hij voor iedereen bruikbaar en begrijpelijk is.
Lokale SEO
SEO staat voor Search Engine Optimization en gaat om het verbeteren van de vindbaarheid van je website op zoekmachines. Aangezien bijna de helft van alle zoekopdrachten op Google lokaal gericht is, is het meer dan een goed idee om ook in te zetten op lokale SEO. Op die manier wordt jouw bedrijf extra getoond aan bezoekers die zich in de buurt bevinden. Handig!
Op welke trend wil jij meer inzetten?