Hoe overtuig je iemand om ‘ja’ te zeggen tegen jouw product of dienst? Dat blijkt helaas niet altijd even eenvoudig. Uiteraard ben jij helemaal overtuigd van wat je aanbiedt, maar jouw klanten moeten natuurlijk ook mee zijn in je verhaal. Ik geef je daarom graag vijf praktische tips!

1. Zet in op wederkerigheid
Wanneer iemand iets voor jou doet, heb je al snel het gevoel dat je graag iets wil terugdoen voor die persoon. Dat gevoel zit diep in ons geworteld en paleontoloog Richard Leaky benoemde het concept van wederkerigheid zelfs de essentie van wat het betekent om mens te zijn. Ook socioloog Alvin Gouldner beweert dat elke samenleving op aarde terugvalt op dit principe. Maar hoe kan jij dit wederkerigheidsprincipe nu toepassen op jouw zaak? Simpel: geef iets cadeau. Potentiële klanten die iets gratis ontvangen, zullen al snel het gevoel krijgen dat ze bij jou in het krijt staan en zullen daarom sneller tot een aankoop overgaan. Zo’n geschenk kan je ruim interpreteren: denk maar aan een gratis e-book, een sample of een gratis challenge.
2. Wees persoonlijk en authentiek
Dat we sneller ‘ja’ zeggen tegen iemand die we kennen en ons een goed gevoel geeft, zal je niet verbazen. Als een vriendin van jou koekjes voor het goede doel verkoopt, zal je dan ook sneller geneigd zijn om ze te kopen dan wanneer een vreemde aan jouw deur staat. Om ervoor te zorgen dat jouw potentiële klanten jou leren kennen én jou leuk vinden, is het belangrijk dat je persoonlijk en sympathiek overkomt. Daarom is het essentieel dat je jezelf toont zoals je bent. Toon je gevoelens en vertel een verhaal waarin jouw potentiële klanten zich kunnen herkennen. Zo’n verhaal kan je integreren in je posts op sociale media, maar ook op je website, in je e-mails, in je blogposts of zelfs in een video. Kan je wel wat hulp gebruiken met je storytelling? Mijn nieuwste product Storytime zal jou hierbij zeker kunnen helpen! Je vindt ook heel wat tips op mijn Instagram.
3. Zorg voor social proof
Als mens kijken we graag naar anderen wanneer we ergens onzeker over zijn. We stellen ons vaak de vraag ‘wat doen anderen?’ of ‘wat zullen anderen hiervan vinden?’. Daarna gedragen we ons ook naar die mening. Social proof is dan ook een heel goede manier om jouw potentiële klanten over de streep te trekken. Toon dat je klanten tevreden zijn over je product of dienst door reviews te delen, door foto’s te tonen van klanten die je product gebruiken of door case studies te plaatsen over een aantal klanten. Als je potentiële klanten zien dat jouw aanbod zo goed bevalt bij anderen, zullen ze veel sneller overtuigd zijn om het zelf ook te proberen.
4. Creëer schaarste
Gek genoeg gebeurt een aankoop vaker vanuit het gevoel iets te verliezen dan vanuit het gevoel iets te winnen. Door dit instinct op de juiste manier aan te spreken, kan je met schaarste een aankoop bevorderen. Hoe doe je dat dan precies? Bied een product aan dat slechts in beperkte oplage beschikbaar is of koppel er een tijdslimiet aan. Door regelmatig te communiceren over hoeveel stuks er nog over zijn of hoeveel tijd er nog is, zal je potentiële klanten eenvoudiger overtuigen.
5. Toon je autoriteit
Wanneer we op zoek zijn naar een product of dienst, kiezen we graag voor iemand met autoriteit. Als ondernemer is het dan ook van belang om die autoriteit goed uit te spelen. Hoe doe je dat dan? Bespreek bijvoorbeeld enkele onderwerpen gerelateerd aan jouw niche in een blogpost of op sociale media. Daarbij kan je ook vertrouwen opbouwen door het over je eigen struggles met het onderwerp te hebben. Daarnaast heeft ook jouw netwerk een grote impact op je autoriteit. Je associëren met andere ondernemers die een zekere vorm van autoriteit hebben, heeft dan ook een positieve impact op je eigen autoriteit.
Welke tip wil jij graag proberen? Laat het mij hieronder even weten!