De term storytelling is binnen de marketingwereld een populaire term. Het zegt al meteen waar het over gaat: het vertellen van verhalen. Maar wat is het nu precies en hoe komt het dat deze techniek zoveel succes heeft?

Om te beginnen start ik even met de definitie van storytelling: ‘Storytelling is het vertellen van geloofwaardige verhalen die relevant zijn voor je doelgroep en die ervoor zorgen dat er een samenhang tussen gebeurtenissen ontstaat. De verhalen zorgen ervoor dat de doelgroep informatie begrijpt, onthoudt en dat er een emotionele band ontstaat’.
Al sinds de oertijd is het vertellen van verhalen een methode die gebruikt wordt om te communiceren en om informatie te delen. De reden hiervoor hoef je niet ver te zoeken: informatie die je door middel van een verhaal vertelt, blijft nu eenmaal langer én beter hangen. Vertel je een sterk en herkenbaar verhaal dat een bepaalde emotie oproept? Dan bereikt je boodschap niet enkel het hoofd, maar ook het hart.
Hoe komt dat nu? Met een goed verhaal koppel je het rationele aan het emotionele. De linkerhelft van ons brein is verantwoordelijk voor de ratio, terwijl de rechterhelft om emotie draait. Links verzamel je informatie, maar rechts neem je beslissingen. Het is dus belangrijk om beide hersenhelften aan te spreken en hiervoor is een verhaal ideaal, zelfs voor de meest complexe informatie.
Verbinding
Met storytelling geef je extra betekenis aan de informatie die je wil meegeven. Daarom kan je het inzetten voor alle content die je maakt. Denk maar aan webteksten, blogposts, nieuwsbrieven, salespagina’s en je sociale media. In een verhaal dat tot de verbeelding spreekt, kunnen we ons beter inleven omdat we het gemakkelijk kunnen linken aan onze eigen ervaringen.
Graag nog wat extra voordelen? Je bouwt een duurzame relatie op met je lezer en potentiële klant omdat je op een dieper niveau verbindt. Door middel van storytelling laat je je menselijke kant zien en zo vergroot je je geloofwaardigheid. Daarbovenop onderscheid je je met authentieke verhalen van de concurrentie, want je maakt je boodschap uniek.
“Tell me a fact and I’ll learn. Tell me a truth and I’ll believe. But tell me a story and it will live in my heart forever”
– Ed Sabol
Ik ben druk aan het werk aan een project waarbij storytelling centraal staat. Wil jij graag als eerste op de hoogte zijn wanneer het er is?