Een achthoekige dobbelsteen waarmee je gemakkelijk bijhoudt hoeveel tijd je aan een taak spendeert. Toen Ellen van The Time Hub in een livesessie van de BFE over de Timeular sprak, was mijn interesse meteen gewekt!

De Timeular wordt geleverd met een houder waarin je hem ‘s avonds kan neerzetten. Daarnaast zit er ook een potloodje bij om je taken op de witte zijden te schrijven. Dit vond ik jammer genoeg niet zo leesbaar, een zwarte stift lijkt mij hier toch iets handiger. Wel zitten er een aantal stickervellen in waarmee je de zijden naar keuze kan labelen. In de app kan je deze dan gemakkelijk koppelen aan een bepaalde taak. Zo weet je Timeular meteen met welke taak je begint van zodra je hem neerlegt. Daarna kan je in de kalender van de app zien hoe je week eruitzag.

Als copywriter vind ik het belangrijk om af en toe bij te houden hoelang ik aan een opdracht werk. Dat geeft me heel wat inzichten naar volgende opdrachten toe. Doorheen de tijd heb ik meerdere systemen uitgeprobeerd, maar geen enkel werkte voor mij écht goed. Ik vond het vaak al een drempel om telkens naar een app of een website te gaan om daar op ‘start’ te drukken. Laat staan dat ik er dan nog aan dacht om op ‘stop’ te drukken.
Multitasken
Met de Timeular is dat proces veel intuïtiever. De dobbelsteen ligt in het zicht op je bureau, dus volgens mij vergeet je hem veel minder snel om te draaien. Nu – eerlijk is eerlijk – in het begin ben ik wel een paar keer weggelopen van mijn bureau ‘s avonds zonder hem weer in de houder te zetten. Nu wordt het stilaan een gewoonte om de Timeular op de juiste zijde te leggen telkens ik van taak wissel.
Naast het efficiënt bijhouden van je uren, doet de Timeular voor mij nog iets heel belangrijk. Het drukt mij met de neus op de feiten, want ik schakel soms te snel tussen verschillende taken. Doordat je telkens een handeling moet uitvoeren, komt dat veel duidelijker naar boven. Naast de uren voor mijn klanten gebruik ik hem ook soms om mijn uren bij te houden voor marketing, administratie, opleidingen, overleg, e-mails, plannen én uiteraard: pauze. Het kan zijn dat ik deze taken in de loop van de tijd nog verander, maar voorlopig lijkt mij dat wel een goede verdeling. Ik ben dus zeker fan!
Kende jij de Timeular al? Of hoe krijg jij inzicht in hoe je met je tijd omgaat?